Według Eurobarometru 2017 Polacy są jednym z najmniej aktywnych fizycznie narodów w Europie. Na tej niechlubnej liście wypadamy lepiej tylko od Portugalii, Malty, Włoch, Rumunii i Bułgarii. Badanie oceniło, że 64% Polaków jest aktywnych fizycznie, co jest wynikiem dużo poniżej średniej ze Starego Kontynentu, która wynosi 71%. Pomimo że z roku na rok sytuacja się poprawia, to wciąż wielu z nas nie ma świadomości, jak zbawienny wpływ na zdrowie ma ruch.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przekonuje, że aby zachować zdrowie i cieszyć się dobrym samopoczuciem, należy być aktywnym fizycznie każdego dnia. Godzina siedzenia w bezruchu ma skracać nasze życie o 21 minut, a ograniczenie wysiłku fizycznego generuje w krajach Unii Europejskiej koszty w wysokości 80 mld euro rocznie (uwzględniając leczenie takich przypadłości jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca). Wielu lekarzy wyznaje zasadę „sport to zdrowie” i zaleca ruch swoim pacjentom na równi ze środkami farmakologicznym przynajmniej z kilku powodów.

Aktywność fizyczna zapobiega chorobom cywilizacyjnym

Sport wpływa na zdrowie przede wszystkim dlatego, że pozwala zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych takich jak wspomniana już cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze. Brak aktywności fizycznej sprzyja rozwojowi chorób serca (zawałowi mięśnia sercowego, udarowi mózgu, miażdżycy, chorobie niedokrwiennej serca). Osoby, którym ruch nie jest obcy, charakteryzują się niższym poziomem cukru, trójglicerydów czy „złego” cholesterolu LDL. Co więcej, zdecydowanie rzadziej dokuczają im choroby układu ruchu, np. dyskopatia lędźwiowa.

 
Sport to zdrowie zwłaszcza w młodym wieku. Niezwykle ważne jest, by od najmłodszych
lat zaszczepiać w dzieciach nawyki związane z ruchem. Ma to ogromny wpływ na ich
rozwój fizyczny. Aktywność wspomaga dotlenienie organizmu, wzrost i rozwój mięśni,
ale zapobiega również powszechnym wadom postawy – skoliozie, plecom okrągłym i
wklęsłym czy koślawości kolan.

Dla najmłodszych uprawianie sportu to również okazja hartowania organizmu i
budowania odporności na zmiany temperatury.

 

Ruch pomaga sferze psychicznej

Bardzo często w kontekście tematu „aktywność fizyczna a zdrowie” mówi się tylko o wpływie na fizyczność, zapominając o oddziaływaniu na mózg. A również sfera psychiczna wiele zyskuje, gdy pacjent zwiększa swoją aktywność.

  • Sport w większej niż zazwyczaj ilości zaleca się osobom, które są narażone na stres lub cierpią z powodu jego chroniczności. Już kilka godzin na siłowni czy nieco dłuższy spacer pozwalają zredukować napięcie i poczuć odprężenie.
  • Dotlenienie organizmu, do którego dochodzi przy aktywnościach fizycznych, poprawia również jakość snu. Nie bez powodu ruch polecany jest wszystkim osobom mającym problemy z zaśnięciem lub borykającym się z bezsennością. 

 

Brak aktywności fizycznej służy otyłości

Otyłość jest przewlekłą chorobą, która wynika ze stałego przekraczania bilansu energetycznego. Sprzyjają jej siedzący tryb życia, postępujące przekarmienie w krajach rozwiniętych i rozwijających się oraz niechęć do aktywnego spędzania wolnego czasu.


 Jak dowodzą badania, mniejsza aktywność fizyczna jest jednym z czynników, który
sprzyja epidemii otyłości na świecie. Jednocześnie zaobserwowano, że długotrwałe
uprawianie sportu i regularny ruch obniżają tempo przyrostu masy ciała lub ją zmniejszają.
Do ich zalet można zaliczyć nie tylko samą redukcję masy, ale również pomoc w
obniżeniu ciśnienia tętniczego, tętna spoczynkowego czy wysokiego stężenia insuliny.