Zastanawiasz się, czy cholesterol jest w ogóle potrzebny organizmowi? Na to pytanie z całą pewnością można odpowiedzieć twierdząco. Związek ten nie tylko wytwarza witaminę D, ale również bierze udział w produkcji hormonów. Warto jednak zauważyć, że nadmiar cholesterolu może prowadzić do wystąpienia schorzeń, takich jak chociażby groźna dla życia miażdżyca. Jakie zmiany należy wprowadzić, aby skutecznie obniżyć jego poziom?

To trzeba wiedzieć na temat cholesterolu

Choć w ostatnich latach wiele mówi się o cholesterolu, wciąż narasta wokół niego sporo krzywdzących mitów. Błędne informacje na jego temat sprawiają, że związek ten postrzegany jest niekiedy jako zbędny element, który należy bezwzględnie eliminować. Tymczasem powstający między innymi w jelitach i w wątrobie cholesterol pełni wiele przydatnych funkcji – jest naturalnym budulcem błon komórkowych, a także składnikiem osłonek mielinowych, które chronią włókna nerwowe przed szkodliwymi czynnikami. Warto jednak zauważyć, że specjaliści wyróżniają nie tylko tzw. dobry cholesterol, ale również zły cholesterol.

LDL – zły cholesterol

HDL – dobry cholesterol

         · Odkłada się na ściankach tętnic i żył.

         · Tworzy niebezpieczne złogi.

       · Przyczynia się do powstawania miażdżycy.

         · Ma pozytywny wpływ na układ krążenia.

         · „Oczyszcza” ścianki tętnic i żył.

        · Wyróżnia się działaniem przeciwzapalnym i przeciwmiażdżycowym.

 Złe nawyki przyczyną wysokiego cholesterolu

Zbyt wysoki poziom cholesterolu niezwykle często idzie w parze z niepoprawną dietą, brakiem odpowiedniej higieny sny, siedzącym trybem życia czy używkami. Mimo że w większości przypadków to właśnie te czynniki ponoszą winę za jego nieprawidłową wartość, nie można zapominać o genetyce. W niektórych przypadkach zaburzenia związane z cholesterolem są dziedziczone, a pierwsze związane z tym schorzeniem sygnały mogą pojawiać się już we wczesnym dzieciństwie. Jakie symptomy powinny wzbudzić naszą czujność i które z nich wymagają specjalistycznej konsultacji?

Objawy zbyt wysokiego cholesterolu

        · Bolesność i zmieniony wygląd nóg – pacjenci porównują dolegliwości bólowe do uczucia ciężkości i charakterystycznego „palenia” lub „rozgrzewania”. Skóra staje się natomiast nienaturalnie napięta i błyszcząca.

         · Ból i ucisk w klatce piersiowej – chorzy wskazują na niekomfortowy ból w okolicach klatki piersiowej, przypominający niekiedy pieczenie. Może on promieniować np. do żuchwy czy ramion.

        · Podskórne guzki o żółtym zabarwieniu (żółtaki, kępki żółte) – tworzą je zgromadzone złogi, uwidaczniające się w miejscach, w których skóra jest najcieńsza np. w okolicach oczu.

         · Ogólne pogorszenie samopoczucia.

         · Zaburzenia widzenia – pacjenci odnotowują zazwyczaj nagłe pogorszenie widzenia.

W jaki sposób obniżyć poziom cholesterolu?

Nie ulega wątpliwości, że kluczem do zachowania zdrowia jest profilaktyka. Nie inaczej jest w przypadku cholesterolu – jego poziom powinien być regularnie kontrolowany. Co więcej, warto obserwować również swój organizm i monitorować, czy w ostatnim czasie nie pojawiły się niepokojące symptomy, mogące świadczyć o zbyt wysokim poziomie tego związku. Co jednak zrobić, jeśli jego zawartość w organizmie nie mieści się w ustalonych przez specjalistów normach?

Skomponuj wartościową dietę

Dieta, będąca jednym z kluczowych czynników, ma ogromny wpływ na poziom cholesterolu. Przemyślany jadłospis skomponowany z wartościowych składników jest kluczem do zachowania odpowiedniej ilości tego związku w organizmie. Takie menu powinno opierać się przede wszystkim na produktach bogatych w kwasy omega-3, dobre tłuszcze, błonnik, a także fitosterole.

Te produkty warto włączyć do diety

·         Tłoczone na zimno olej rzepakowy i oliwa z oliwek (fantastycznie sprawdzą się w roli dodatku do sałatek warzywnych).

·         Płatki owsiane, płatki jęczmienne.

·         Jabłka i gruszki (jedzone ze skórką).

·         Orzechy brazylijskie, nerkowce, włoskie, laskowe, ziemne.

·         Soczewica, groch, ciecierzyca.

·         Oregano, bazylia, cynamon, kurkuma.

·         Chude twarogi, jogurty i serki z niską zawartością tłuszczu.

·         Margaryny bogate w sterole i stanole.

·         Chude mięso i ryby.

 

Tych produktów należy unikać w diecie

·         Nabiał o wysokiej zawartości tłuszczu: jogurty, żółty ser, kefiry, serki.

·         Tłuste mięsa: gęś, kaczka, kiełbasy.

·         Białe pieczywo.

·         Słodycze (batoniki, cukierki, naleśniki, bita śmietana, ciasteczka).

·         Kolorowe napoje z dodatkiem cukru.

 

Przykładowy jadłospis dzienny

ŚNIADANIE

Płatki owsiane na wodzie z tartym jabłkiem i ½ łyżeczki cynamonu + zielona herbata bez cukru.

DRUGIE ŚNIADANIE

Niskotłuszczowy jogurt naturalny z pokrojoną w niewielką kostkę gruszką i łyżeczką siemienia lnianego.

OBIAD

Zupa pomidorowa z pełnoziarnistym makaronem + kotleciki sojowe (4 sztuki) z puree z ziemniaków i kiszoną kapustą.

PODWIECZOREK

Grejpfrut + garść orzechów włoskich.

KOLACJA

Dwie garści rukoli z kilkoma kuleczkami mozzarelli, zielonymi oliwkami, łyżeczką oliwy z oliwek oraz dwoma kromkami chleba pełnoziarnistego + herbata bez cukru.

 

  • Postaw na aktywność fizyczną

Regularne ćwiczenia to szereg zalet – nie dość, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na samopoczucie i ogólną kondycję organizmu, to dodatkowo wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu. Dlaczego? Specjaliści tłumaczą, że odpowiedzialny za to jest między innymi lepszy przepływ krwi, dzięki któremu złogi miażdżycowe mają szansę się zmniejszyć. Co więcej, ruch ma także zbawienny wpływ na sylwetkę, a redukcja zbędnych kilogramów wspomaga utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu. Nie należy jednak zapominać, że na początku wysiłek nie powinien być zbyt forsujący – warto więc postawić na długie spacery, jogging czy spokojną jazdę na rowerze, a kolejne aktywności wprowadzać stopniowo i nie forsować zbytnio organizmu.

  • Popraw jakość snu

Sen odgrywa istotną rolę w cyklu dobowym każdego człowieka. Jakościowy wypoczynek nie tylko umożliwia prawidłowe funkcjonowanie i pozwala na efektywną pracę, ale wyróżnia się też pozytywnym wpływem na gospodarkę lipidową organizmu. Oznacza to, że zbyt krótki lub przerywany sen zaburza działanie genów biorących udział w transporcie cholesterolu, a co za tym idzie – obniża poziom HDL (dobrego cholesterolu).

  • Wyeliminować używki

Zarówno spożywanie alkoholu, jak i palenie papierosów nie przynosi organizmowi żadnych korzyści. Nie od dziś mówi się o ich destrukcyjnym wpływie na zdrowie i ogólną kondycję organizmu, dlatego chcąc obniżyć poziom cholesterolu, warto całkowicie z nich zrezygnować. Co więcej, nie można zapominać o jeszcze jednej istotnej kwestii – podwyższony poziom LDL (złego cholesterolu) w połączeniu z nikotyną wielokrotnie zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (w tym miażdżycy)! Dodatkowo, tego typu niezdrowe nawyki bardzo często wchodzą w interakcję z zaleconą przez specjalistów terapią farmakologiczną, obniżając jej skuteczność lub wywołując niepożądane reakcje organizmu.